govert en jolanda reismee.nl

Geen vis maar een hengel.

Alweer ruim een week geleden dat we onze laatste blog schreven. De week is omgevlogen hier in Malawi. Het is nog steeds bloedje heet en er valt geen regen, op een enkele fikse regen- en onweersbui na. We zitten weer op ons favoriete plekje, buiten op de veranda, ons vaste avond ritueel. Op het geluid van de krekels na is het verbazingwekkend stil.

Afgelopen week best veel overlast van blaffende en jankende honden in onze buurt. Dat houd de hele avond en nacht aan. In combinatie met de warmte resulteert dat feitelijk in te weinig slaap.

Ook onze directe buren hebben 5 honden in hun tuin rondlopen, allemaal zo bang als een wezel schijnbaar, want ze blaffen zich schor. Ik ben al een paar keer ‘s nachts eruit gegaan maar hun nachtwacht, die de boel moet bewaken, lag tussen 2 auto’s in te slapen, dus ik kreeg geen contact. Overigens probeerde ik het te regelen via onze nachtwacht maar die moest ik ook wakker maken, dus ja, feel safe zullen we maar denken.

We proberen veel puzzelstukjes te leggen om Tidzalerana financieel gezond te krijgen. Onze tijd is beperkt, 6 weken is niet heel veel en we hebben er nu nog 2 te gaan. Toch vorderen we stapje voor stapje en ontwikkelen samen met hen vele ideeën uit en proberen we goede connecties te leggen.

Een business plan voor een mais molen machine is in de maak, echter moeten we ze wel aan de hand meenemen om dit uitgebreid op papier te zetten, inclusief een goede berekening. Ook zijn we bezig met de aankoop van een soap machine. Hiermee kunnen ze zelf zeep maken en verkopen. Ook hiervoor geldt hetzelfde: een goede kosten en baten analyse, voor ons heel helder, voor hen heel lastig. Dit schijnt overigens heel goede business te zijn, hier gebruikt men per persoon wel 2 stukken zeep per week.

Een half jaar geleden hebben ze 19 naaimachines ontvangen van de bank. Ze staan nog in de kast helaas, omdat ze denken in één keer met alles tegelijk te moeten starten. Nu willen we starten met één of twee tegelijk, iemand aannemen die goed kan naaien, kleding laten maken voor verkoop of eventueel orders voor schooluniformen of werkkleding.
We hopen komende week te starten met de soapmachine en de naaimachines. We hebben hiervoor een budget kunnen vrijmakennaast de tekeningen actie van Facebook. Hiermee creëren we naast een stukje financiële zelfstandigheid ook een stukje dagbesteding voor de bewoners, omdat sommigen in staat zijn om in deze processen hun bijdrage te leveren.

De mais mill business is een ander verhaal, dit vereist een serieuze investering dus moet verder uitgewerkt worden en ook gezocht worden naar sponsors. Maar voordat wij vertrekken moet dit volledig zijn uitgewerkt.

Vandaag gesproken met Youth Enterprise. Een organisatie in Blantyre die ondernemers helpt in de start up fase en zelfs verder. Die hebben we nodig, zijn kunnen Tidzalerana verder meenemen in het business proces. Wij zijn immers straks weer vertrokken, maar fijn als er de nodige follow up

Al met al een zoektocht naar de juiste plannen en ideeën in samenwerking met de juiste mensen op de juiste plaats. We hebben het gevoel dat we op de goede weg zijn. Het blijft superleuk en mooi om dit te mogen doen. We komen op plaatsen waar je anders nooit zal komen. Ontmoeten mensen met dezelfde belangen. En we voelen ons gesterkt vanuit onze achterban door de vele lieve berichtjes.

En Daniël…hij tekent zich een slag in de rondte en we hebben zelfs besloten deze actie wegens succes te stoppen. De deadline voor hem komt al in zicht.

Hartelijke groet van Jolanda en Govert

Diana

Wat jammer toch, te lezen dat bepaalde dingen niet opgepakt worden. Zoals de naaimachines enzo
Jullie ideeën zijn perfect, maar volgens mij merken jullie dat toch ook wel weer het verschil met de westerse mentaliteit
Komende 2 weekjes toch met volle moed vooruit. En ook veel plezier
Gr uit stormachtig Strijen

Ad & Olivia

Hoi Govert & Jolanda,

Wat een verhaal, wat een inspiratie. Ja, ik zie zoveel herkenning kwa mentaliteit en cultuur verschil. Dat kan niet in 1 x om turnen. Dat vraagt enorm veel geduld en uitleg. Wat betreft blaffende honden : daar word je inderdaad niet goed van. Hier zitten er ook een paar in de buurt, dus weet precies wat je bedoeld. Strijen komt langzamerhand in de kerstsfeer. Dat zie je aan alles. Gaande meer kerstverlichting, zowel binnen als buiten. Het weer hier is koud en guur, zeker vandaag. Amper 4 graden. In het Duitse Sauerland valt de eerste sneeuw en de komende dagen word nog veel meer sneeuw verwacht. De Strijdende ijsbaan staat inmiddels weer gevuld. De winter kan beginnen. Jullie zijn dus net voor de kerst weer terug wat ik begreep uit je verhaal? Wij wensen jullie daar een gezegende tijd en hoop dat je alles kan bewerkstelligen wat er nog op de agenda staat.

Groet van Ad & Olivia

Jouke en Helena

Heel veel wijsheid en geduld gewenst. Blijft lastig met die mentaliteitsverschillen. Bijzonder toch weer wat jullie in korte tijd kunnen betekenen en met wie jullie weer contact krijgen om het proces verder op weg te helpen.
Hoop dat jullie nog wat slaap krijgen.

Hart groet vanuit een stormachtig en nat Strijen

Conny

Ik moet toch beetje lachen om de naaimachines in de kast... sterkte om hierin de juiste toon te vinden om de mensen mee te nemen in de start. Wens jullie nog 2 zegenrijke weken, ook voor jullie zelf. En alvast een goede thuisreis.

Leen en Cora

In Jamaica hadden we ook wel eens last van blaffende honden. Hoorde je wat geruzie en even later 3 schoten. Geen last meer daarna.
Fijn dat de tekeningen actie een succes is. Wij willen wij een goede "kleurdoos" sponsoren voor Daniël. Dan kan hij rustig verder zijn talent ontwikkelen.
Hopelijk krijgen jullie de juiste neuzen de juiste kant op en raken de mensen zo gemotiveerd.
Veel zegen over julie laatste 2 weken daar.

Nettie van Doorn

Heel bijzonder en indrukwekkend is jullie verslag om dit te mogen lezen hoe jullie in de zending met jullie gaven en talenten bezig mogen zijn veel zegen op jullie werk