govert en jolanda reismee.nl

Daniël

Inmiddels is het weer donderdag, een week na onze vorige blog. Geen blaffende honden dit keer maar apen die door de tuin rennen en van boom tot boom vliegen. Op de achtergrond horen we het gesnuif van nijlpaarden.

We zijn nu 250 km ten noorden van Blantyre, in het plaatsje Mangochi aan het Lake Malawi. Hier woont onze partner wiens werk we morgen zullen bezoeken. Voor ons een mooie gelegenheid om het land verder te ontdekken.

We zijn een paar stappen verder met het ontwikkelen van de plannen met Tidzalerana, en hebben mensen aan hen gekoppeld die bekend zijn met business. Uiteindelijk zullen ze het ook zelf moeten gaan doen, zij kennen de context van hun eigen land hopelijk het best, al hebben ze hier en daar begeleiding nodig.

Door de stromende regen met onze auto over weggetjes gereden waar je eigenlijk niet wilt zijn om locaties te bekijken voor het ontwikkelen van een farm. Ons door sloppenwijken gekreukt om op zoek te gaan naar locaties voor het opzetten van een mais molen machine bedrijfje. Altijd weer spannende momenten en blij als je veilig thuis bent na zulke dagen.

De rit hier naar toe is ook best intensief. De wegen zijn soms echt heel slecht, wanneer je dorpjes passeert moet je goed opletten waar je rijd want men loopt en fietst kriskras door elkaar, soms is het zigzaggen om de gaten in de weg te vermijden, vaak is het uitwijken om geen geiten aan te rijden.

En inderdaad, er wordt hier volop gefietst. Bepakt met voornamelijk hele grote zakken met houtskool, gras of brandhout. De heuvel op lopen ze ernaast, de heuvel af is het levensgevaarlijk.

Afgelopen nacht hebben we geslapen in Liwonde National Park, een must see als je in Malawi bent. Als het donker is wordt je hier onder begeleiding naar je hut gebracht, omdat de leeuwen en cheeta’s dan jagen zeggen ze…of je komt een olifant of een nijlpaard tegen..We dachten eerst dat we het niet goed verstonden!

We hopen dit weekend weer terug te gaan naar Blantyre en kijken uit naar de uitgewerkte business plannen van het bestuur.

En oh ja, Daniël is ontzettend druk met het tekenen van alle huisdieren via onze Facebook oproep. Voor iedere tekening ontvangt Tidzalerana €10 waarmee één bewoner een week lang iedere dag één maaltijd heeft. Inmiddels heeft hij al meer dan 30 opdrachten ontvangen.

Voor nu alle goeds en bedankt voor het lezen.

Govert en Jolanda

Annet

Wat een avonturen allemaal!
En geweldig, Daniël kan voorlopig aan de slag met zn talent!
Heb nog een goede tijd daar verder!

Co Mo

Mooie en bijzondere ervaringen allemaal! Stay safe en nog een goede tijd gewenst!

Rianne

Indrukwekkend allemaal!
Nog een goede tijd verder!

Danny

Soms moet je gewoon niet alles willen verstaan en begrijpen... ;-)

Gods zegen gewenst, zeker ook bij de altijd gevaarlijke reizen over de weg.