govert en jolanda reismee.nl

Never a dull moment in Malawi

Het is donderdagavond en de krekels hebben het hoogste woord op het gejank en geblaf van de honden na. We zitten lekker buiten op onze veranda. Het is na een hele warme week vanavond iets koeler, ook omdat er vanmiddag een flinke bak met water is gevallen. Onze auto moest door het vele water ploeteren toen we van een bezoek aan een project terugkwamen en per ongeluk heb ik een groep Malawiërs een flink nat pak bezorgd toen ik met de auto door een hele diepe plas reed en ze eigenlijk nét te dicht op de weg liepen. Terecht dat ze me boos na riepen.

We hebben onze eerste week Malawi achter de rug. Veel gesprekken gevoerd en nog veel meer indrukken opgedaan. Het loopt eigenlijk allemaal best wel goed al weten we nog niet welke kant we met elkaar op gaan. Een gezondheidsinstelling “business minded” maken is best spannend. De wil is er gelukkig wel, dat is sowieso een heel belangrijke factor.

Vandaag waren we op pad met een echte ondernemer, hij is een paar jaar geleden een farm begonnen. Stap voor stap veel land aangekocht voor landbouw en gebouwen neergezet voor kippen en varkens. Een voorbeeld van goed ondernemerschap. Hij kan een voorbeeld zijn voor de plannen die er zijn vanuit het gezondheidscentrum.

Komende dagen zullen we verder sparren omtrent ondernemen. Want is dat wel zo gemakkelijk in Malawi? Vele uitdagingen liggen hier op de loer. Vanmorgen bijvoorbeeld ontvingen we al vroeg een bericht van de GZB: de wisselkoers van de Kwacha (valuta van Malawi) is vannacht met 44% onderuit gegaan, dus de inwoners zien al hun geld verdampen. Moeten jullie de weg op vandaag? Kijk uit, want wellicht komen er demonstraties en kan het grimmig worden. Zeker in de buurt waar jullie verblijven. Tja…never a dull moment. Gelukkig niets van gemerkt en toch maar even de tank van de auto vol gegooid, voordat mensen fuel gaan hamsteren en het op raakt. Zal niet de eerste keer zijn in Malawi.

Morgen weer 2 afspraken in en buiten de stad, we bewegen ons al aardig op de drukke wegen, aan de linkerkant rijden went al zelfs. Toch blijft het opletten in het chaotische verkeer. Zondag toen we naar de kerk liepen waren we nog getuige van een aanrijding tussen een motor en een auto. Vlak voor onze voeten speelde het zich af, het slachtoffer werd als een zak meel naast de weg gelegd. Het blijft uitkijken.

Dank jullie voor het lezen en volgen van deze trip. Wij doen nog een spelletje yahtzee, onder het toeziend oog van de night-guard die ook op de veranda zit. Beetje ongemakkelijk is het wel. We vragen ons ook af of hij, met z’n iele postuur, echt in staat is om ongenode gasten buiten de deur te houden. Hopelijk komt het niet voor.

Hartelijke groet,

Govert en Jolanda

Zus Alie

Pffff...weer een mooi verhaal, wel een raar gevoel dat jullie een soort van bewaking op de veranda hebben hoor.....
Doe voorzichtig, liefs van ons

Linda Koster

Nou doe voorzichtig en succes morgen met de volgende gesprekken!?

Jouke en Helena

Mooi om zo mee te kunnen lezen. Jullie hebben al weer veel gesprekken gehad. En lijken jullie goed te kunnen bewegen in het drukke en chaotische verkeer. Take care. En succes en wijsheid gewenst.

Willem en Elly

Fijn om zo mee te mogen ‘reizen’ met jullie! We bidden om Zegen op het werk dat jullie in Zijn Naam mogen doen!?
Ook wel apart te bedenken dat jullie nu daar zijn waar straks Jan-Willem, Klarinda, Matthias, Jolinde en Livia gaan wonen…….

Arie en Martina

Wat maken jullie weer een hoop mee....., wij wensen jullie alle goeds toe tijdens deze zendingsmissie in Malawi en pas goed op jullie zelf ... Lieve groet uit Puttershoek

Hanny de Fijter

Wat leuk om te lezen. We kregen de link naar jullie belevenissen via mijn broer en schoonzus. We waren in november 2021 bij hen op bezoek in Blantyre en zien helemaal voor ons waar jullie nu verblijven. Mooi dat jullie je inzetten voor de bewoners van zo'n arm land als Malawi is. Wat vreselijk dat de Kwacha zo erg is onderuit gegaan! Is Paul nog in dienst als bewaker? Dat zou fijn zijn voor hem!