govert en jolanda reismee.nl

Weer veilig thuis

Het is nu vrijdagmiddag en we zijn weer veilig op ons durpie Strien. Gisterenmiddag stonden Bram en Janine ons heel lief op te wachten op Schiphol. Met elkaar een hapje gegeten onderweg en daarna nog eventjes doorgereden naar Mauro, de vriend van Christel was gisteren jarig. Na een goede nacht op ons eigen bed zijn we nu weer helemaal fit.

Afgelopen zaterdag zijn we met Skyward Expres van Eldoret naar Nairobi gevlogen, een vluchtje van zo'n 40 minuten ipv 6 uur rijden in een gammel busje over de veelal nog gammelere wegen. Leek ons iets plezieriger en dat was het ook.

Met een Uber naar ons hotel gereden, net buiten Nairobi. Een rustig plekje, geen last van demonstraties, vlak bij het Karuru Forest, waar je heerlijk kan wandelen en waar de apen door de bomen springen. In die 5 nachten hebben we wel 3 verschillende kamers gehad maar uiteindelijk wel onze rust kunnen pakken en het rapport voor Happy Rock kunnen afronden. Dit gaan we binnenkort met het team in Nederland doorspreken. Gisterenmorgen voordat de demonstraties begonnen hebben we ons weer laten terug brengen op de luchthaven, beter geen risico nemen. Het was nog rustig in de stad, al wemelde het al van de politie. Afgelopen maandag zijn er toch behoorlijk wat doden gevallen schijnbaar en ook diverse kerken en moskeeën in brand gestoken. Onrustig dus.

We kijken terug op een mooie maar roerige 3 weken in Kenia. Ons eerste verblijf in Eldoret was zo'n 20 km buiten de stad, een bewuste keuze ivm de rust. We konden een motor huren om ons te verplaatsen. Helaas ging dat de eerste dag flink mis. Na ons eerste gesprek met directeur Meshack reden we 's middags om 17.00 bij hem weg. We wilden nog even wat drinken kopen bij het winkelcentrum en toen we stonden te wachten om daar af te slaan werden we aangereden door een middel grote vrachtwagen. Hij had ons niet gezien en raakte ons vol aan de achterkant. Jolanda zat achterop en werd als eerste geraakt en door de klap vlogen we allebei van de motor af het asfalt op. Even ben je versuft en blijf je stil liggen, daarna begint de adrenaline in je lijf te werken en sta je op, gelukkig zag ik Jolanda ook opstaan en het gras in lopen. We doen het allebei nog, is je eerste gedachte. De motor stond letterlijk in de grill van de truck geboord en ineens wemelde het van de Kenianen om ons heen (bij een winkelcentrum is het altijd druk) Je voelt je echt op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, hoe loopt dit af..

Het duurde een halfuurtje voordat de politie er was, de security van het winkelcentrum was gebeld door ons hotel en heeft ons in alles geholpen. Men wilde perse dat we naar het ziekenhuis gingen voor een check-up, maar dat wilden we beiden niet. Schaafwonden en bloed zien er naar uit, Jolanda voelde flink pijn in haar longen en ribben, maar toch leek het ons beter om dit niet te doen. Stel je voor dat ze ons daar houden, dachten we en we niet verder aan het werk kunnen?? Het politie bureau ontkwamen we niet aan, daar is alles afgehandeld. De chauffeur van de truck werd schuldig bevonden en moest de schade vergoeden aan de motor. Nogmaals het verzoek om naar het ziekenhuis te gaan, is toch procedure in Kenia. Nogmaals niet gedaan, misschien wel eigenwijs. Uiteindelijk heeft de security ons in het hotel gebracht, we werden geweldig opgevangen door de mensen die daar werken. Ze vonden het heel erg voor ons. De volgende dag onze afspraken maar afgezegd, dat leek ons wel verstandiger. Nu na 3 weken zijn onze schaafwonden en blauwe plekken wel weer verdwenen, alleen heeft Jolanda nog wel pijn in haar rug en last van haar ribben. Rust zal het hopelijk genezen.

Een aantal dagen daarna, we waren bij het land en een mama in Soy geweest, gebeurde er ook met een taxi iets naars. Omdat het al laat was en het erg hard regende, besloten de busjes om niet meer te rijden. Wij moesten toch nog van Eldoret naar ons hotel. Dus met een lokale taxi richting ons hotel, maar het weer en het zicht was zo slecht dat de auto naast de weg kwam en in een slip raakte, gelukkig kon de chauffeur de auto uiteindelijk in het juiste spoor terug brengen, maar toen was het voor ons wel helder: morgenochtend verhuizen naar Eldoret, zodat we minder afstand hoeven af te leggen. Die laatste kilometers die avond waren echt spannend, ook de chauffeur had er niet veel vertrouwen meer in, het was kruipen. 5 km voor ons hotel stopte hij, pak maar een motor of iets. Sta je dan in de stromende regen aan de kant van de weg. Geholpen door een local konden we het laatste stukje meerijden met een pick up, die ons netjes bij het hotel afzette. Het was wederom een avontuur, maar eigenlijk wil je dat in zo'n land niet op zo'n manier beleven.

Toen we éénmaal in Kenmosa zaten, een guesthouse iets voor Eldoret, kregen we iets meer rust, was de afstand naar de mama's en Happy Rock beter te overbruggen. Soms een stuk wandelen, soms een matatu maar soms toch ook achterop een motor, tja soms ontkwamen we er niet aan. Het verkeer blijft druk en chaotisch, dus spannend

Al met al, we zijn gespaard gebleven kunnen we wel zeggen. En we hebben kracht gekregen om door te gaan. Gelukkig maar, anders wordt dit werk wel erg lastig. Voor nu, eventjes rust. Nadenken en praten over Happy Rock, aan het werk voor een nieuwe vakschool in Sulawesi. Meedenken over bestaande vakscholen in Ethiopië. En wat er verder op ons pad komt. Bedankt voor het meelezen en meeleven, dat doet ons goed. Iedereen een fijn weekend.

Govert en Jolanda

Nico

Dat is wel een heel heftig verhaal met al die verkeersdrukte, fijn dat jullie weer gezond terug zijn.
Nu maar even geen internationale bewegingen komende periode en inderdaad een goed plan maken voor hetgeen je er naartoe ging!!!

Conny

Dankbaar voor bewaring, het doet wel iets met je, deze ongelukken. Rust is echt wel aan te bevelen ?. Welkom thuis

Willem & Elly

Wat een heftige gebeurtenissen, Govert en Jolanda! Heel dankbaar dat jullie weer thuis mochten komen! ?

Danny

Wow! Dat is heel heftig. Heel dankbaar dat jullie er naar omstandigheden goed afgekomen zijn. Neem rustig de tijd om dit te verwerken, want het is niet niks! ?

Rianne

Zo zeg, wat een belevenissen!
Veilig thuis gelukkig!
Ontspannen en (van elkaar) genieten!

Helena

Fijn dat jullie weer thuis zijn. Maar wat naar zeg die aanrijding en ook nog zo'n slippartij. Hoop dat je weer goed opknapt Jolanda. En anders in Nld naar het ziekenhuis als je het niet vertrouwd.

Corrie

Wat een heftige verhalen zeg blij toe dat jullie weer veilig thuis zijn en bespaard zijn voor ergere dingen .

Jouke

Zondag in de kerk samen danken dat jullie veilig thuis zijn. En om bidden om zegen over het werk dat jullie doen. En niet te vergeten om te herstellen en aan te sterken. God bless you in alle opzichten.

Ad & Olivia

Nou nou nou, wat een verhaal. Daar zijn jullie dan (redelijk) goed vanaf gekomen. En ja, het verkeer, zo herkenbaar. In de hoofdstad van buurland Oeganda is dat niet anders. Wat een chaotische taferelen! Fijn dat jullie weer behouden thuis mochten komen. Neem je rust, en nu de komende maanden maar eens lekker op Strien blijven,..........?

Claudia

WELKOM THUIS ? Gelukkig weer in veilige haven!! Nu lekker bijkomen, alles even op n rijtje zetten en weer wennen aan het OZO(!) Hollandse weer?️??….
Ontvang de hartelijke groetjes en alvast n heel fijn weekend saampjes

Wim en Antoinette

Fijn dat jullie weer behouden op Strien zijn!
Wat een ‘ nare’ gebeurtenissen.
Goed weekend gewenst

Adwin en Elly

Dankbaar dat jullie weer thuis zijn.
Geniet van de rust en hoop dat je snel mag opknappen Jolanda.

Diana

Welkom thuis....heftig verhaal
Hoe anders word zoiets dan afgehandeld als bij ons.
Geniet nu van de rust en het comfort van alles
En suc6 met alles wat er nu besproken moet gaan worden naar aanleiding van deze reis. Fijn weekend

Alie

Gelukkig zijn jullie weer gezond thuis❤

Ad B.

Wat heftig zeg en dan ook zo ver van huis!
Fijn dat het naar omstandigheden zo goed is afgelopen.

Want, met alle respect, ik geef het je te doen, zo in het onbekende !
Mooi werk gedaan, hulde voor jullie!

Arie Martina Bart en Daan

Wat hebben jullie allemaal meegemaakt...., wij zijn dankbaar dat jullie weer veilig thuis zijn en Janine en Bram op de luchthaven weer in jullie armen konden sluiten. Veel sterkte om alle gebeurtenissen te verwerken en Jolanda beterschap gewenst.
Fijn weekend XX

Cora

Wat vervelende gebeurtenissen hebben jullie meegemaakt. Maar gespaard door Heer die vast nog meer mooie plannen voor jullie in het vooruitzicht heeft.
Fijn dat jullie in Strijen.