govert en jolanda reismee.nl

Druppel op de gloeiende plaat

Het is nu vrijdagavond en we zitten op de veranda bij ons huis. Er staat een lekkere bank en we zitten met een trui aan onder een kleedje want de avonden zijn hier best koel. Vandaag scheen de zon uitbundig tot een uurtje of vier, daarna volgde een flinke bui. We zijn afgelopen dinsdagmorgen verhuisd naar een huis verderop de compound. Een groot huis wat eigendom is van Amerikanen, zij zijn nu tijdelijk in hun eigen land. Rico attendeerde ons hier op, we zijn wezen kijken en we vonden het zeker de moeite waard om de overstap te maken.

Het was een redelijk rustige week, eigenlijk gewoon geen gekke dingen meegemaakt zelfs. We hebben veel gesprekken gevoerd met de mama’s en met directeur Meshack. Uiteindelijk waren het wel volle dagen, want als Meshack begint te praten dan heeft hij ook heel veel te vertellen. Het duurt wel even voordat hij op gang komt, hij blijft wat verlegen en soms afstandelijk.

We zijn zoekende naar een weg tot zelfstandigheid van met name de mama’s. Ook kijken we kritisch op welke kosten we eventueel kunnen besparen. Dit levert echt wel weerstand op, zeker bij de mama’s. Logisch, veranderingen zijn voor een mens altijd lastig en wanneer je aan iemand z’n portemonnee komt is dat nooit echt fijn. We zien openingen al hebben we echt nog wel wat hobbels te nemen.

Ook hadden we een heel fijn gesprek met pastor David. De kerk is bereid om hulp te bieden aan Happy Rock. Niet alleen in financiën maar ook in praktische zaken zoals zorg voor de kids en de mama’s en ook Happy Rock opnemen in het homecare programma. De kerk is geen bijeenkomst waar je aanwezig bent, de kerk is een familie waartoe je behoort. Dat is het motto van deze kerk. Dat dragen ze uit, deze boodschap vertellen ze. Wij vinden het heel belangrijk dat Happy Rock aansluiting vind bij deze gemeenschap. Dit kan ze enorm helpen.

We hebben met de mama’s en de directeur afgesproken dat wij met het team in Nederland aan de slag gaan om te kijken hoe we een goede toekomst voor Happy Rock kunnen veiligstellen. Klinkt zwaar maar er zijn echt wel uitdagingen. Voor nu hebben we genoeg gehoord, gezien en gesproken met elkaar hier in Eldoret. Het was fijn met elkaar, soms ook niet helemaal. Twee werelden, twee culturen, zoekend naar de juiste format, het blijft een lastig verhaal.

Inmiddels is één van de kinderen opgehaald door een echtpaar. Zij hebben besloten om een kind te adopteren. Heel mooi natuurlijk. Voor een kind veel meer kans op een betere toekomst in het enorm corrupte Kenia. Kids zonder ouders of afkomst komen veel moeilijker aan een baan, aan grond, aan kans op zelfstandigheid.

Ook is er een baby binnen gebracht. Gestolen door een vrouw. Waarvoor? Misschien omdat ze hunkert naar een kindje…misschien omdat ze dit kindje kan doorverkopen…misschien om organen van dit kindje te verkopen?

Tegelijkertijd is er een kindje gebracht die op straat is achter gelaten door wellicht een wanhopige moeder. Geen geld om haar pasgeboren kind te voeden. Soms lijkt het hier allemaal uitzichtloos.

Fijn dat Happy Rock deze kids kan opvangen. De mama’s kunnen ook liefde geven, maar in mijn ogen nooit zoveel als hun echte mama. Het blijft een gevecht, iedere dag weer. Voor kinderen om te overleven, voor Happy Rock om te overleven.

Lastig soms om mee te dealen. Jolanda en ik vliegen morgenochtend terug naar Nairobi en donderdag terug naar Nederland. We laten het achter ons, maar je laat het nooit los. Heeft het zin? Die druppel op de gloeiende plaat? Die duizenden zeesterren op het strand? Voor die ene die je hulp biedt heeft het zeker zin.

We hopen komende dagen de boel af te ronden. Maandag wordt een thuiswerk dag in Nairobi, ivm de heftige demonstraties is het dan zeker niet verstandig om de stad in te gaan. Ook fijn dat we met Sulawesi stappen kunnen gaan maken. Dat we het vertrouwen krijgen van de GZB om dit op te gaan pakken en een echte vakschool kunnen gaan starten in Seko. Genoeg te doen de komende tijd.

Johan

Niets is hier blijvend maar al wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus dat houdt zijn waarde en zal blijven bestaan. Goede reis morgen.

Diana

Jullie kunnen niet meer als je best...maar wel fijn dat er geluisterd wordt naar opties, raad etc
Sowieso heel lastig, in andere cultuur iets te bewerkstelligen
Suc6 nog daar

J.L.

Wat je ooit gedaan hebt, voor de minste van mijn broeders….

Tel je zegeningen!?

Conny

Mooi om te lezen dat er openingen komen. Geduld is hier ook nodig, denk ik.
Alvast goede thuisreis gewenst

Jouke

Soms lastig om te geloven dat elke zeester die je redt telt. Dan maar weer geloven als een kind. Mooi dat jullie dit ene doen + heel veel meer ;-). En nu weer de reis naar huis. Zegen en tot volgende week in Strijen. Ook hier laten zien en beleven dat God er is en Zijn Zoon geeft uit liefde voor jou! Wie die jou ook is.

Helena

Beste Govert en Jolanda,
Ach ja als je in zo'n omgeving bent zou je iedereen wel willen helpen. Prachtig om te lezen welke mogelijkheden er zijn ontstaan in korte tijd.
Heel bijzonder hoe die kerk hulp wil gaan bieden aan Happy Rock. En dat deze mamma's en kinderen opgenomen kunnen worden in die familie. Echte liefde doet enorm veel!
En dat er een vakschool kan komen in Seko.
Denk dat je in Nederland dit soort zaken niet zo snel van de grond krijgt.
Zegen en succes bij de voorlopige afronding.

Ad & Olivia

Kenia is toch iets anders dan buurland Uganda. Dat lees ik echt tussen de verhalen door.

Rianne

Een druppel op de goede plaats.....

Bert en José

Mooi motto van de kerk daar! Familie..zou zeker mooi zijn die contacten met de kerk. U maakt ons één, U bracht ons tesamen...
Elk gebaar van Liefde naar de ander in de naam van Jezus is van grote waarde! Fijn dat jullie daarin een schakel kunnen en willen zijn. Gods Zegen en goede afronding!

Linda

Een druppel op een gloeiende plaat ….misschien voelt jullie werk soms op deze manier omdat jullie zoveel werk en moeilijkheden zien. Maar een normale druppel op een gloeiende plaat verdampt….ik geloof dat iedere ‘druppel’ die jullie hebben laten vallen, of elke knuffel die jullie uitgedeeld hebben, met zoveel liefde gegeven is dat deze druppels gezaaid zijn en niet verdampen!
Succes met de laatste gesprekken…?

Arie en Martina

Goed om te lezen dat jullie een rustige week hebben gehad en geen gekke dingen hoefden mee te maken en fijn dat jullie mooie gesprekken hebben gehad met de pastor en de mama's, hartverscheurend om te lezen over de kleine baby's, daarom is het werk wat jullie doen zo belangrijk, want je zal die ene zeester maar zijn......, Veel succes verder deze week, blijf morgen veilig binnen en voor donderdag een veilige vlucht naar huis, lieve groet xx

alie

Succes met de afronding deze dagen, en goeie reis terug hoor!
Liefs vanuit Strijen