govert en jolanda reismee.nl

Op reis door Central Sulawesi

Inmiddels is het zondagavond en we hebben een intensieve week achter de rug. Vorige week zondag zijn we om 6.00 naar Donggala gereden, een rit van bijna 2 uur naar de Mwubu kerk, die door GZB is herbouwd. Donggala is door het vele water van de Tsunami grotendeels verwoest. We hebben hier de kerkdienst meegemaakt, een woordje gesproken voor de gemeenteleden, gesproken over de nood die er nog is en natuurlijk na de dienst met elkaar gegeten. Eind van de middag waren we weer terug in Palu.

Voor maandag en dinsdag stond een flinke rit gepland naar het noorden van centraal Sulawesi. We kwamen na een lange rit aan in Tompe waar door de GZB een huisje is gebouwd. Tompe is het episch centrum van de tsunami, dit lijkt nog steeds een oorlogsgebied en het water komt nu nog steeds op in de vorm van eb en vloed, dus het blijft onder stromen. Dit raakt je als je ziet hoe de mensen hier nu verder moeten leven. Wat kan je doen voor deze mensen, vraag je je steeds af. Hartelijk ontvangen door de vrouwelijke pastor, natuurlijk met voldoende eten ( al blijft het rijst ) en gevraagd naar hetgeen waar eventueel behoefte aan is. We willen d.m.v. onze bezoeken inventariseren waar de nood ligt.

Vervolgens door naar Kasimbar, daarvoor moesten we eerst de bergen over rijden, een prachtige natuur maar wel met heel veel regen. Ook hier hartelijk ontvangen door de gemeente, wederom een rijsttafel en ook met elkaar de nood doorgesproken in de door de GZB nieuwgebouwde pastorie.

Door naar Sidoan, nog verder noordelijk, hier kwamen we rond 19.00 aan. Ook hier is door GZB een pastorie gebouwd, aan de overkant van de weg is de kerk nog in aanbouw. Dit doet de gemeente met elkaar, stap voor stap wanneer er weer wat centjes zijn. Een vriendelijke pastor inclusief een vriendelijke gemeente, een rijsttafel en goede gesprekken. Daarna weer de auto in, nog ruim 2 uur te gaan richting Santigi.

Tegen 22.00 kwamen we hieraan, best een geïsoleerd gebied, het laatste stuk was door de bush. Ook hier een vriendelijke pastor, vriendelijke gemeenteleden en uiteraard rijst met kip, vis en maiskolven. De gedachte dat we in dit huisje met elkaar zouden overnachten was een beetje wennen. Evenals het kamertje, het toilet, de muggen, spinnen en de geluiden van buiten. Wonderlijk genoeg heb ik gewoon geslapen, Jolanda helaas een stuk minder. Om 6.30 stond het ontbijt weer klaar (lees: rijst, kip en vis) en om 7.00 begonnen we aan de terugreis naar Palu, een rit van 8 uur.

Onderweg een kleine plasstop in Tinombo waar op dat moment een training werd gegeven aan de diakenen uit de regio. Ik werd gevraagd om de diakenen namens GZB eventjes te bemoedigen en stond plotsklaps voor 200 mensen op een podium te trachten een praatje te houden. De rit verder vervolgt en na nog een tank en plaspauze kwamen we rond 15.00 in ons hotel aan. Aan het einde van de middag nog even telefonisch overleg met GZB, gelukkig nauwelijks tijdverschil, want deze persoon zat in Nepal. Ik zeg het niet snel maar we waren blij dat we ’s avonds naar bed konden.

Woensdag lunchafspraak met de Toraja church, dus een beetje lucht in de ochtend. Om 11.30 haalden ze ons op en daar vond een regio vergadering plaats met 40 personen. Dezelfde vraag, wil je deze mensen even bemoedigen namens de GZB. Natuurlijk, want daarna wachtte de lunch. Rijst met kip, vis en zelfs bruine bonen en kroepoek. Met elkaar verder gepraat over wat we voor elkaar kunnen betekenen en afgesproken voor de volgende dag om met hen op pad te gaan. Daarna met de scooter nog opzoek gegaan naar een Compassion project maar helaas niet kunnen vinden. Zelfs niet na de hulp van vriendelijke moslim jongeren die ons zagen zoeken.

Donderdag ochtend alweer vroeg op pad met de mensen van de Toraja church die een aanvraag hebben gedaan bij GZB. Aan ons de taak deze projecten te bezoeken, zoveel mogelijk info te vergaren en vragen te stellen zodat we straks de GZB hierin verder kunnen adviseren. Het gaat om het starten van een naai- en beautyopleiding, het starten van sun- en funday school en ook de start van Engelse lessen. Uitgebreid met elkaar hierover gesproken en de nodige tips en tricks kunnen geven. We hebben ze voldoende huiswerk gegeven om e.e.a. verder uit te werken. Deze dag ook weer voorzien van een lunch met rijst en ’s avonds laat afgesloten met nasi goreng in een restaurantje.

Vrijdagochtend eventjes rust en ’s middags een meeting met 2 jongens die kunnen voorzien in trauma healing, iets waar nog wel behoefte aan is onder de mensen. We moesten ons goed focussen op het gesprek i.v.m. het gebrekkige Engels wat deze jongens praatten, maar uiteindelijk hebben we e.e.a. goed kunnen samenvatten met elkaar. We nemen dit mee in onze verdere zoektocht.

Voor zover is het eventjes voldoende, om nu nog de zaterdag en zondag erbij te schrijven gaat jullie te veel vermoeien ben ik bang en we hebben straks nog 2 afspraken (ja, het is zondag maar toch) Ik hoop volgende week iets eerder een blog te plaatsen, maar de dagen vliegen hier echt door onze handen, excuses hiervoor.

Bedankt voor het meelezen en meeleven,

José

Lieve Govert en jolanda, mooi om jullie belevenissen te volgen! Zegen en wijsheid toegebeden!! Liefs van ons??

Kees

Mooi verhaal! Ik wil jullie uitnodigen om, als jullie terugkomen, een keertje bij ons te komen eten. Ik denk dat jullie iets met rijst wel lekker vinden! Of heb je dan liever een Wiener Schnitzel?

Diana

Haha bericht van Kees!! Ik wilde hetzelfde zeggen...jullie zullen voorlopig geen rijstkorrel meer kunnen zien
Maar wat een ontzettende hartelijkheid, vriendelijkheid en gastvrijheid mogen jullie ontvangen daar.
En van mensen die zelf al zo weinig hebben.
Ik hoop dat jullie enig verschil kunnen maken en achterlaten voor deze mensen
Suc6 nog daar.

Wim en Antoinette

Wat een reizen maken jullie! rond 22 uur door de Bush Bush..gelukkig gaat het tot nu toe allemaal goed! Dat is ook een zegen. Dit ook gewenst voor jullie verdere werk daar!

Paul

Met veel belangstellingen volgen we jullie 'expeditie, de verhalen en alle indrukken. Zou me kunnen voorstellen dat het jullie ook wel eens aanvliegt, als in ieder dorp de nood weer hoog blijkt en overal een beroep op je wordt gedaan. Waar moet je beginnen, en waar moet je noodgedwongen stoppen... Wat ga je adviseren, welke keuzes moet je maken, zowel jullie zelf als straks de GZB.
Veel sterkte en wijsheid!

Jouke en Helena

Beste Govert en Jolanda,

Wat veel mensen hebben jullie al gesproken en grappig om te lezen dat er wel pastorien zijn en de kerken nog in aanbouw.
Maar ja, wat een nood komen jullie tegen en zoveel vragen voor ondersteuning.

Jullie mogen het ook wat rustiger aan doen. Zou af en toe wat meer het tempo van daar overnemen om het vol te houden. Of jullie hebben bergen energie.

Succes verder. Zegen en wijsheid. En geniet ook.

Hart groet,

Van ons

Arie en Martina

Lieve Govert en Jolanda,
Wij hebben jullie avonturen vol ontzag gelezen; Heel veel succes met jullie werkzaamheden en overvolle agenda, wij wensen jullie veel zegen op jullie werk daar.
Lieve groet van Arie Martina Bart en Daan

Danny

Heerlijke verhalen. En die rijst: daar zou ik persoonlijk echt niet genoeg van kunnen krijgen. Volgende keer dus maar mee achter op de scooter bij jullie! Zegen gewenst samen en deel vaker van deze mooie, bemoedigende verhalen!

Adwin en Elly

Lieve Govert en Jolanda,
Prachtige verhalen, bijzonder om te lezen.
Sterkte en veel zegen toegewenst op jullie werk.
Liefs Adwin en Elly