govert en jolanda reismee.nl

Afscheid van de community

De derde week is voorbij hier in Sabana Grande de Boya. Het ziekenhuis bezoek vorige week vrijdag duurde tot 19.30, toen konden we pas vanuit Santo Domingo gaan rijden. Gelukkig mocht Ivan z’n vrouw ook mee naar huis. De wegen zijn donker en zeker niet ongevaarlijk, gelukkig waren we rond 21.00 veilig thuis. Zaterdagmorgen hebben we de bekisting van de klaslokalen verwijderd en opgeruimd, net op tijd voor de regen. Gelukkig werd het daarna weer droog want er was kinderclub en als er veel regen valt dan komt er niemand want dan wordt het één grote modderpoel in de wijk. Na de kinderclub zijn we terug gewandeld en toen we net binnen waren kwam er een soort van optocht voorbij ons appartement van een paar honderd Haïtianen. Dit is een soort van voodoo ritueel wat samengaat met veel drank, drugs en sexuele gebaren. Ivan is beslist niet trots dat dit gebeurt in zijn land. Het was voor ons al de 2e keer dat we dit zagen.

Zondag was een rustige dag met een wandeling langs de vele straten die Sabana heeft, Ivan z’n vader van 85 liep gezellig met ons mee. Hij praat begrijpelijk Spaans dus we konden elkaar redelijk verstaan.

Maandag was een dag van blokken metselen, dinsdagmorgen nog een meeting met het project in Rwanda gehad en dinsdag middag hebben we de jeugdclubavond voorbereid. Met de jongeren spelletjesgedaan om ze bewust te maken van de hoeveelheid afval die er is in de wereld en hoe daar op verantwoorde wijze mee om te gaan. Wat een temperament in die kids. Gelukkig kon Ivan goed de orde houden en was het een prima avond. Ze werden allemaal uitgenodigd voor de middag erna om met elkaar de wijk op te komen ruimen.

Woensdag middag waren de kids vrij, de leraren hadden een soort van studiedag, dus er was een grote groep om te komen schoonmaken. In totaal zijn we met zo’n 60 kids met vuilniszakken door de wijk gelopen. Ook dit vonden ze super leuk om te doen. De ouderen werden zo enthousiast dat ze zelfs meehielpen. Alles werd verzameld bij de kerk en daar ontstond een hele grote afvalberg. Na afloop, het was inmiddels donker, was er voor iedereen broodjes worst. Dat betekent voor iedereen die avond in ieder geval iets te eten. Rond half tien met elkaar afgesloten en terug naar huis gegaan.

Donderdag zijn we samen wezen fietsen, best pittig, want het is toch wel heuvelachtig. Een mooie route door het prachtige landschap met de vele palmbomen. Vrijdag bij wat mensen in de wijk op bezoek geweest en hun verhalen gehoord. Ondanks de armoede die er heerst hebben ze het goed, ze zijn rijk want ze hebben God in hun hart…kunnen we nog veel van leren.

De bruiloft zaterdag was leuk en bijzonder. ‘s Morgens alles klaargezet en ‘s middags de ceremonie die om 15.00 begon. De bruid kwam echter pas om 17.00 dus de gasten moesten wat geduld hebben. Dominican-time schijnbaar. Na de plechtigheid kregen we snacks te eten en de taart kregen we mee in een bakje voor thuis. Om 20.00 was het afgelopen en zelfs opgeruimd. Het was best bijzonder.

Zondagmorgen de laatste kerkdienst gehad in deze fijne community bij deze lieve mensen. We hebben afscheid genomen van elkaar, helaas. We kijken terug op 3 weken van bouwen, fysiek aan de kerk en klaslokalen, bezoeken van diverse projecten, starten van een kinderclub en bouwen aan relaties. Leerzaam voor hen en ook voor ons.

Ivan moet een paar dagen weg voor z’n werk en het fysieke werk is hier voorlopig klaar. Omdat we Ivan echt nodig hebben om goed te kunnen communiceren leek het ons goed om richting Boca Chica te gaan, terug naar de kust. Even bijkomen van die enorme dagelijkse drukte uit de stad voordat we vrijdag terugvliegen lijkt ons wel fijn.

Groetjes van ons

Diana

Jeetje, wat een verschil van mentaliteit met jullie vorige reis. Ook wel leuk om zulke verschillen in culturen e.d. mee te maken. Zoals de bruiloft, zo heel anders als hier. Hopelijk zijn ze een beetje bewust geworden van de "aarde" en alles wat ermee te maken heeft. Prachtig verhaal weer. Nu lekker even bijkomen voor jullie terug komen. Fijne week nog en geniet ervan.
Gr. Diana

Anja

Wat een mooie week.
Geniet nog even van de rust.

Bianca

Wat zijn jullie toch weer goed bezig geweest. Mooi dat jullie ook hier weer een bruiloft mochten meemaken. Erg bijzonder lijkt mij. Nu op naar de 'Hollandse' bruiloft...Geniet nog eventjes van jullie laatste daagjes daar en daarna een hele goede reis naar huis!

Wim en Antoinette

Veel indrukken van jullie belevenissen meegekregen!
Goede reis huiswaarts

Alie

Wat fijn dat jullie zoveel hebben kunnen betekenen! Nu effe rust, en weer op weg naar huis? Goeie reis, liefs van ons

Arie en Martina

Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt en een hoop betekend voor de mensen daar.
Wij wensen jullie nog fijne dagen en een veilige reis naar huis toe.
Lieve groet van ons.

Danny

Mooi dat jullie hier ook weer tot zegen hebben kunnen zijn. Maar ook een spiegel voorgehouden krijgen, vanuit een heel andere context dan Rwanda. Weer wat extra bagage in je levenstas. Wie weet hoe je dit in de toekomst weer van pas zal komen. Mooi om jullie zo te volgen. Een gezegende terugreis gewenst en tot snel! Laat het maar weer even landen!